Hoe zorg je voor een goede brandingstrategie? Tips van Topvrouwen

Afgelopen maand stelden we Annika en Iris al aan jullie voor in dit interview.  Annika en Iris hebben samen naast hun studie brandingbureau Topvrouwen opgezet. Met hun brandingbureau willen ze andere (vrouwelijke) ondernemers helpen met hun (personal) branding en online en offline zichtbaarheid zodat zij een betere band kunnen opbouwen met huidige en toekomstige klanten.

Annika en Iris van Topvrouwen delen graag hun brandingtips met jou!

Om jou te helpen bij het opzetten van een sterke brandingstrategie voor jouw (toekomstige) onderneming, delen Annika en Iris hun tips met jou. Ben je er klaar voor?

Tip 1: Doe onderzoek

Een goede strategie begint altijd met het doen van onderzoek. Het schrijven van een kleine concurrentieanalyse is stap één. Don’t worry, dit hoeft echt niet heel uitgebreid te zijn. Kijk eens om je heen en zoek 4 conculega’s die ongeveer hetzelfde doen als jij. Zet een paar onderwerpen op papier en geef per onderwerp een score. Denk hierbij aan onderwerpen als diensten, prijzen, locatie, communicatie, website en/of social media. Doe dit niet alleen voor je conculega’s, maar ook voor je eigen bedrijf. 

Waarom dit nuttig is? Op deze manier kom je erachter wat jou onderscheidend maakt en waar jouw kansen liggen. En die kansen laat je niet liggen! Want juist op basis van die kansen bouw je straks je strategie. Kijk er dus op een positieve manier naar en laat je niet onzeker maken door wat conculega’s doen. Iedereen is uniek, probeer je eigen krachten te vinden. Verder is het natuurlijk niet de bedoeling dat je klakkeloos ideeën overneemt. Niemand houdt van copycats! Laat je vooral inspireren, maar zet vervolgens wel je eigen creativiteit in.

Tip 2: Specificeer je doelgroep

Voor welke doelgroep is jouw product of dienst? Heb je een brede doelgroep? Kijk dan of je kunt onderverdelen in subdoelgroepen. Wij richten ons met Topvrouwen bijvoorbeeld op vrouwelijke ondernemers. Maar dit begrip is natuurlijk nog hartstikke breed. Hoe specifieker je beschrijving, des te beter! Misschien is leeftijd of woonplaats voor jou een belangrijke factor? En denk ook na over het inkomen van jouw doelgroep. Want jouw diensten of producten moeten wel in de juiste prijscategorie vallen! Probeer die extra stap te maken bij het omschrijven van jouw doelgroep door vragen te stellen als: ‘Waar is jouw doelgroep te vinden?’, ‘Wat doen ze in hun vrije tijd?’ en ‘Waar kan je hen midden in de nacht voor wakker maken?’. Op deze manier heb je een veel beter beeld van welke kanalen jij moet inzetten om je doelgroep te bereiken. 

Waar is jouw doelgroep te vinden? Via welke kanalen en met welke middelen kun je hen bereiken?

Tip 3:  Zet verschillende middelen en kanalen in

Last but definitely not least: middelen en kanalen! Als jij weet waar jouw kracht ligt en wie je doelgroep is, moet je op zoek naar de juiste middelen en kanalen om jouw doelgroep te bereiken. Dit is echt helemaal afhankelijk van jouw doelgroep. Social media is bijvoorbeeld heel erg geschikt om in gesprek te gaan met potentiele klanten. Hoe je dit effectief kunt inzetten? Dat lees je in onze volgende blog!

Wil je in de tussentijd op de hoogte blijven van alle tips & tricks rondom online, offline en personal branding? Volg Annika en Iris dan op social media!

Heb jij wat gehad aan de tips van Annika en Iris? Ik ben benieuwd! Laat het ons weten!

Author: Milou Knierim

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *