Hoe houd je jouw administratie op orde? Tips van Lola

Afgelopen maand stelde we Lola al aan jullie voor in dit interview. Lola is de oprichter van Administration With Lola, zij helpt ondernemers bij het verkrijgen van inzicht en overzicht in hun administratie.

Lola is dol op administratie en het aanbrengen van structuur en overzicht. Door overzicht krijg je inzicht, en met inzicht kun je doelen en plannen gaan maken en om jouw bedrijf laten groeien!  Om jou te helpen bij het verkrijgen van overzicht in je administratie, deelt Lola haar top 5 tips voor een overzichtelijke administratie met jou. Let’s go!

Lola van Boxel van Administration With Lola

Tip 1: Houd dagelijks je uren bij

Noteer in de ochtend wat je op de planning hebt staan en ‘s avonds vul je de ontbrekende informatie aan. Hierdoor hoef je niet meer in je geheugen, mobiel, agenda of to do lijst terug te zoeken naar wat je hebt gedaan. Uren bijhouden is namelijk heel erg belangrijk om overzicht te krijgen in jouw bedrijf.

Tip 2: Plan vaste momenten in om je administratie bij te houden

Bijvoorbeeld iedere eerste maandag van de maand. Neem er de tijd voor en geniet ervan om jouw administratie bij te werken. Doe een fijne joggingbroek aan, een lekker zittende trui, haren in een knot, kopje koffie of thee en trakteer jezelf op een lekkere reep chocola. Dan klinkt je administratie bijhouden toch niet zo zwaar, toch?

Tip 3: Maak je facturen voor je klant zo duidelijk mogelijk.

Beter te veel omschrijvingen op je factuur dan te weinig. Het kost je extra tijd wanneer je opdrachtgever of klant de factuur niet snapt en daardoor wellicht niet op tijd betaalt.

Tip 4: Zet op je bonnen de omschrijving of reden van aankoop

Op een bon staat namelijk vaak kort omschreven wat het product is, met alleen een productcode of merknaam. Dan weet jij over 5 jaar niet meer wat deze aankoop of kosten waren. Dus zet er dan op wat deze kosten waren, waarom en bijvoorbeeld voor of met wie (klant). 

Tip 5: Bewaar je administratie in duidelijke mappen

Maak bijvoorbeeld mappen aan per kwartaal om je BTW bij te houden. Per map maak je dan weer onderscheid tussen facturen, kosten en bankafschriften door middel van tabs. Je kunt indien nodig ook nog een aparte map aanschaffen voor belangrijke bestanden zoals overeenkomsten, mail, conversatie etc. Zo heb je alles overzichtelijk bij elkaar. 

Je uren en administratie bijhouden met een heerlijke kop koffie en een reep chocola, is zo slecht nog niet!

Kom je er na deze tips zelf nog steeds niet uit? Dan kun je Lola altijd om advies vragen! Neem contact met haar op via e-mail of bekijk haar website.

Heb jij iets gehad aan de tips van Lola? Laat het ons weten!

Author: Milou Knierim

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *