Hoe start je een succesvolle crowdfunding campagne?

Op maandagavond 3 juni organiseert het Women Entrepreneur College samen met crowdfundingplatform Ulule een Pitch Event, waarbij de tien jonge, vrouwelijke ondernemers in de spotlight staan! Zij lanceren hun crowdfundingcampagne om financiering op te halen voor hun project en hun droom te verwezenlijken.

Maar wat is crowdfunding precies en hoe start je een succesvolle crowdfunding campagne? Onze expert Anke vertelt je er alles over!

The Lean-Start Up Methode: eerst testen, dan pas investeren. Dit doe je door middel van crowdfunding!

Hoe werkt reward-based crowdfunding?
Het woord zegt het zelf; je gaat funding (geld) ophalen bij je crowd door het aanbieden van rewards. Concreet: je bepaalt een bedrag dat je wilt ophalen (bijvoorbeeld € 5000) binnen een vooraf bepaalde termijn (gemiddeld 40 dagen). In ruil voor de financiële bijdrage van je funders, bied jij een product, dienst of ervaring aan. Vaak gaat dit dan over een voorverkoop waarvan de aflevering van de producten of diensten met vertraging gebeurd (je hebt het geld immers nodig vooraleer je tot realisatie kan overgaan).

Waarom gebruik maken van crowdfunding?
Veel jonge vrouwen laten zich tegenhouden om te gaan ondernemen door de financiële risico’s die ondernemen met zich meebrengt. Maar niet wanneer je jouw product of dienst lanceert met een crowdfundingcampagne! De voordelen van crowdfunding:

Crowdfunding is een communicatietool: de mond-tot-mondreclame om een groter netwerk te bouwen. Een financiering van de bank zou projecten nooit zoveel zichtbaarheid kunnen geven als een crowdfundingcampagne;

Crowdfunding is een marktonderzoek: vinden mensen product of dienst niet alleen leuk, maar willen ze er ook geld aan uitgeven? Welke modellen/kleuren/… vallen meer of minder in smaak?

Crowdfunding is een feedbacktool: de interactie tussen jullie en jullie (toekomstige) klanten die boordevol feedback en ideeën zitten.

Crowdfunding is een hefboom: er is niets beter dan een crowdfundingcampagne om een bankier te overtuigen van de levensvatbaarheid van jouw project.

En dan tot slot, onze tips om een succesvolle crowdfundingcampagne te starten:

Vertel een goed verhaal: dit vergroot de kans dat funders zich met jouw kunnen identificeren en in jouw project investeren.

Teveel communiceren bestaat niet: herhaling is een must! Blijf je campagne promoten tot het einde.

Het is nooit gedaan … totdat het gedaan is: ookal denk je dat je jouw doel nooit gaat behalen, laat je hierdoor niet tegenhouden. Tot de laatste seconde is alles mogelijk! En er zijn al vele succesvolle projecten voor jou die hun doelbedrag ook hebben gehaald.

Benieuwd hoe zijn crowdfundingcampagne werkt en wil jij aanwezig zijn bij ons Pitch Event of deelnemen aan dit event? Je kan nog steeds meedoen! Neem contact op om deelnemer te worden en jouw product of dienst te lanceren met een crowdfundingcampagne tijdens ons Pitch Event, of scoor je gratis ticket via de volgende link om aanwezig te zijn bij dit event en dan zien wij je graag 3 juni!

Author: Milou Knierim

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *