Bijbanaan

Maak kennis met de leden uit ons netwerk!

Veerle (24) en Sophie (25) hebben samen Bijbanaan opgericht. Bijbanaan is een recruitement- en activatiebureau waarbij jongeren bewegen en bereiken centraal staat. Met Bijbanaan helpen zij jonge talenten aan de start van hun eigen weg naar succes, met een geschikte bijbaan!

Sophie en Veerle

Wanneer en waarom zijn jullie begonnen met Bijbanaan?

Bijbanaan Amsterdam is twee jaar geleden ontstaan tijdens de minor Entrepreneurship op de Universiteit van Amsterdam. Het idee achter Bijbanaan is jonge talenten helpen aan de start van hun eigen weg naar succes. Een bijbaan betekent niet alleen geld verdienen voor een Vespa of een backpackreis door Azië; een bijbaan helpt jongeren ontwikkelen. In Amsterdam zijn er ontzettend veel leuke bijbanen, maar waar vind je die? Wij bieden een platform op social media, direct waar de juiste doelgroep zich bevindt. Gedurende de minor hadden we al snel onze eerste sales binnen en was er een mooie basis gelegd. Na de minor heeft Bijbanaan even aantal maanden stil gestaan in verband met de zomervakantie en het besluit van een aantal co-founders om hun taken neer te leggen.

Veerle: “Na een paar maanden begon het bij mij weer te kriebelen. Ik wilde het avontuur graag verder aangaan en zo ben ik rond de tafel gaan zitten met Sybren Brands van KnappeKoppen. We besloten om een nieuwe co-founder te zoeken en zo werd Sophie toegevoegd aan het team. Ongeveer een jaar geleden zijn we dan ook echt 100% live gegaan”.

Wat zijn de belangrijkste lessen die jullie hebben geleerd tijdens het ondernemen?

Beiden hebben we ontzettend veel geleerd het afgelopen jaar! Sophie: “We hebben dagelijks contact en zien elkaar veel. Het is daarom belangrijk dat je goed met elkaar blijft communiceren en altijd open staat voor de feedback van de ander’’. Veerle: ”Klopt! Sophie en ik kennen elkaar daardoor nu super goed! Een andere belangrijke les is het opbouwen van een goed netwerk. Wij hebben inmiddels al ontzettend veel leuke contacten bij bedrijven als Hunkemöller, Ahold, BOS Ice Tea, etcetera. Ons opgebouwde netwerk laat aan andere bedrijven ook zien dat we succesvol zijn, waardoor zij dan ook weer graag met ons in zee gaan!” En de laatste les, eentje die ook altijd terug blijft komen, is: laat je niet uit het veld slaan. De meeste mensen zijn altijd super positief wanneer we over Bijbanaan vertellen, van anderen krijgen we juist kritische feedback. Feedback is niet iets negatiefs, hiervan leren we juist het meest.

Wat waren de uitdagingen?

Phoe, we hebben veel uitdagingen gehad! Soms lijkt ondernemen net alsof je een heel hoge en steile berg aan het beklimmen bent en dat je daarna weer vrolijk en zonder zorgen er vanaf mag fietsen. Altijd proberen wij de uitdagingen aan te gaan, moeten we soms écht even geduldig zijn en daarna kunnen we dan ook genieten van onze successen. “Ook al mogen we onze successen best eens wat vaker vieren” zegt Veerle. Sophie: “Haha inderdaad. Na het behalen van een succes zijn we vaak alweer bezig met het bedenken wat we nog meer willen bereiken en bekruipt je ook het gevoel dat we er nog lang niet zijn.” Hierdoor beseffen we soms niet wat we al afgelopen jaar hebben bereikt!

Een van de bijbananen die Bijbanaan aanbiedt

Wat heeft die ondernemende ervaring jullie tot nu toe gebracht?

Veerle: “Afgelopen jaar hebben we rond de tafel gezeten bij heel veel interessante en coole bedrijven. Dit heeft ertoe geleid dat ik nu met volle vertrouwen het gesprek durf aan te gaan met deze bedrijven en graag met hun onze kennis deel.” Sophie: “Je wordt een expert op allerlei verschillende gebieden. Je bent bijvoorbeeld niet alleen bezig met marketing, maar probeert continu strategieën te bedenken hoe je kunt blijven groeien, hoe je nieuwe klanten aantrekt, hoe resultaten het beste geanalyseerd kunnen worden en welke partners je het beste kunt aanhaken. Mega interessant!”

Hebben jullie nog tips voor andere meiden die ook willen starten met ondernemen?

Je hoort vaak de tip ‘gewoon doen!’. We zijn het daarmee natuurlijk 100% eens maar uiteindelijk is het belangrijk dat je een goede basis hebt. Ga bij jezelf na of je de juiste kennis al in huis hebt en natuurlijk genoeg tijd. Mocht je niet alle tijd hebben, dan is het een idee om op zoek te gaan naar iemand die samen met jou een bedrijf wil opstarten. Stel dat je een aantal dagen ziek bent of op een welverdiende vakantie gaat, dan kun je het bedrijf ook echt even loslaten. Op die manier rust jij even uit en neemt je business partner de taken even op zich. Zo zit je altijd vol energie om vervolgens weer aan de slag te gaan!

Benieuwd naar Bijbanaan Amsterdam? Bekijk dan de gloednieuwe website of volg Bijbanaan op Instagram.

Author: Milou Knierim

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *