Ellastiek

Maak kennis met de members van onze community!

Ella Timmers (23) doet een Master Bedrijfskunde aan de UvA en is daarnaast druk bezig met haar fashion-accesoire brand Ellastiek. In 2017 studeerde ze af aan het Amsterdam Fashion Instituut in de richting Fashion & Management en ontwierp ze haar allereerste Ellastieken.

Ella met haar Ellastiek

Ella, super gaaf wat je doet met Ellastiek! Hoe en wanneer ben je begonnen?

Ik ben begonnen met het maken van een eigen scrunchie omdat ik toen (mei 2017) nergens een scrunchie kon vinden in een vrolijk printje of mooie stof. Daarnaast vond ik het altijd al leuk om creatief bezig te zijn met mijn naaimachine. Toen ik mijn eigen scrunchies ging dragen viel dit meteen op bij mijn vriendinnen en wilden ze er ook allemaal een. Ik merkte dat dit product een trend kon worden en startte de Ellastiek Instagram waarop ik ze ging verkopen. Ik was gewoon benieuwd hoever ik zou kunnen komen. Binnen no-time had ik al mijn eerste onbekende klanten en groeide het via Instagram. Ongeveer 7 maanden later ging de webshop open. Ik had toen nooit gedacht dat het zo zou groeien. 

Wat goed! En wat zijn de belangrijkste lessen die je hebt geleerd tijdens het ondernemen?

Dat buiten je comfort zone gaan je een stuk verder brengt.  Ik ben bijvoorbeeld op een middag in Amsterdam random winkels ingelopen om te vragen wat ze van mijn producten vonden. Bij de eerste winkels voelde dat best eng en ongemakkelijk, maar het heeft me uiteindelijk wel 15 verkooppunten opgeleverd en ik heb veel geleerd over sales & retail. Daarnaast doe je als student-ondernemer veel praktijk ervaring op. Dingen die ik leer op mijn studie kan ik direct toepassen op mijn eigen bedrijf dus dit is voor mij win-win! 

Interessant!  Maar je hebt vast ook wat uitdagingen gehad?

Een eigen business runnen is meer dan alleen een product bedenken, maken en verkopen. Er komt veel bij kijken achter de schermen. Ik had bijvoorbeeld geen idee hoe ik een webshop kon bouwen, maar 100 youtube filmpjes later had ik de skills aardig onder de knie. Je loopt telkens tegen dingen aan die je (nog) niet kan wat ondernemen heel uitdagend maakt. Boekhouden is bijvoorbeeld ook niet echt mijn ding, maar ook dit heb ik geleerd door advies te vragen aan mensen uit mijn omgeving. Tot slot is een grote uitdaging natuurlijk ook het creëren van merkbekendheid. Je moet maar net zien op te vallen tussen alle startups en merken. 

Klinkt alsof je heel erg veel hebt geleerd inmiddels. Wat heeft die ondernemende ervaring je tot nu toe allemaal gebracht? 

Eigenlijk heel veel! Ik ben heel trots op alle Ellastiek Mijlpalen en naast dat ik er veel van heb geleerd heb ik mezelf ook op persoonlijk vlak verder ontwikkeld. Ik weet nu beter wat ik leuk vind, waar mijn kwaliteiten liggen en wat ik later zou willen doen. Daarnaast heb ik door Ellastiek ook veel inspirerende mensen ontmoet. 

Heb je nog tips voor andere jonge meiden die ook willen starten met ondernemen?

Als je al een tijdje rondloopt met een idee, ook al vind je het zelf niet ‘origineel’ genoeg, probeer het gewoon uit! De ervaring van het ondernemen is alleen al heel waardevol en je ziet wel wat het je brengt. Vraag mensen uit je doelgroep wat zij van je product of dienst vinden en gebruik deze feedback om je product of dienst te verbeteren. Als student heb je de gun-factor en ben je (vaak) nog niet financieel afhankelijk van je start-up. Het is dus perfect om in je studentenfase te experimenteren met je start-up.

BN’ers zoals Xelly Cabau van Kasbergen zijn al fan van Ellastiek!

Bekijk Ella’s Ellastieken via haar website en volg Ellastiek op Instagram om op de hoogte te blijven!

Author: Milou Knierim

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *